Hjælp til overspisning, vægttab og livsstil

Som online psykolog kan jeg bl.a. hjælpe dig med

  • overvægt & vægttab
  • overspisning og tvangsoverspisning/BED
  • motivation og målsætning
  • livsstilsændringer
  • nye vaner & tvangsprægede vaner
  • sundhed & personlig udvikling

    Måske du ønsker at ændre dine dårlige spisevaner, motionere noget mere, shoppe noget mindre eller noget helt fjerde, der bliver ved med at skabe problemer i din hverdag, eller som har særlig betydning for dig. Måske du er træt af at gentage de samme slankekure igen og igen uden at komme nogen vegne, eller måske mad fylder alt for meget i din bevidsthed, og du spiser på negative følelser. Det kan også være, at du mangler en sparringspartner i forhold til at foretage en livsstilsændring, eller at du gerne vil leve i større overensstemmelse med dine mål, drømme og værdier.

    Mit udgangspunkt er, at det fysiske og psykiske altid spiller sammen, og derfor handler sundhed aldrig kun om tal og mål.


    En langsigtet tilgang til forandring

    Jeg har skrevet speciale om overvægt og hjernen, har bl.a. arbejdet med tvangsoverspisning og har stor viden om sundhed, forandringsprocesser og motivation. Jeg har også skrevet bogen "Min sultne hjerne," der handler om, hvordan kalorierig mad forandrer hjernen, så vi bliver større og får sværere ved at tabe os. Den er udkommet i 2024 på forlaget Superlux og kan bl.a. bestilles på forlagets hjemmeside her.

    Jeg tager fat i udfordringernes kerne og fokuserer på varige forandringer i stedet for symptomer og midlertidige løsninger, hvor vi bruger al vores viljestyrke. Det går ofte galt, fordi vi tror, at vi bare skal ville forandringerne nok, selvom vi ikke har forberedt os eller forholdt os til de vaner, tanker og følelser, der bliver ved med at spænde ben for os.

    Med andre ord har vi en tendens til at bide tænderne sammen, indtil vi løber tør for energi, frem for at starte, hvor vi faktisk er. I det liv, vi faktisk lever, ikke hvordan vi ville ønske, at det så ud, hvis alt var perfekt. Ingen af os kan forandre alle vores dårlige vaner på en gang, lige meget hvor stædige eller besluttede vi er. Vi bliver nødt til at finde ud af, hvor det er realistisk at gribe ind, og hvad der giver mening på sigt.

    De små skridt skal nok vokse sig store over tid.