Stress og angst


Jeg kan hjælpe dig med:

Stress, livskriser, lavt selvværd, perfektionisme, bekymringer, depressive symptomer, angst i mild til moderat grad og lignende udfordringer.

Måske du lever i alt for højt tempo, hvor både krop og hjerne efterhånden har svært ved at følge med. Måske du oplever at være træt og udkørt det meste af tiden. Måske dit hoved er fuld at tanker og bekymringer, som du har svært ved at slippe, selv når du sidder stille. Måske dit liv er begyndt at føles som ren overlevelse, eller måske din hverdag besværliggøres af angstsymptomer. Angst kan manifestere sig som alt fra bekymringer og ængstelige følelser til uro i kroppen og hovedpine, og det kan sagtens være et problem, selvom du ikke opfylder kriterierne for en diagnose. Det kan også være, at du kæmper med lavt selvværd, der bl.a. kan komme til udtryk i form af usikkerhed, skæve relationer, perfektionisme eller et konstant forsøg på at bevise, at du er god nok.


Stress, angst og depressive symptomer går ofte hånd i hånd og kan være svære at skelne fra hinanden, netop fordi de kan være forskellige responser på ting i vores liv, der ikke fungerer. Lige fra for meget pres på arbejde til det pres, vi nogle gange lægger på os selv, for at leve op til forventninger og idealbilleder. Det kan også være uoverensstemmelser mellem vores liv, værdier og ønsker. Både hjerne og krop kan spænde op, og du kan vænne dig så meget til at køre i et højt tempo, at det kan føles helt unaturligt, når du prøver at slappe af. Omvendt kan du også føle, at dit liv kører i ring, uden at du har mulighed for at ændre noget.

Angst, perfektionisme og selvkritik


Udover at ængstelige symptomer kan opstå i forbindelse med stress eller livskriser, kan de også have været til stede fra en tidlig alder, og de kan være en så trofast følgesvend, at du måske slet ikke anerkender det som angst – det er jo bare sådan, du er i verden – det er blevet normalen. Angst kan også bunde i dårligt selvværd eller et negativt selvbillede og være årsag til vedvarende selvkritik eller perfektionisme – for hvis der ikke er noget at sætte en finger på, er der jo ingen, der opdager, at du slet ikke er så god, som folk tror, eller at du ikke fortjener, hvad du har.

Ofte handler det ikke om at eliminere angsten helt, men i stedet at rette blikket mod, hvad du kan tilføje til dit liv, der får den til at træde i baggrunden. Eller at du ikke lader den styre dig, så du stadig kan leve et liv efter dine værdier og gå efter dine drømme.

Både stress og angst er utroligt ubehageligt at være i, og det kan være svært at se sig ud af, hvordan du får en følelse af jord under fødderne igen, så hverdagen bliver nemmere at håndtere – det er her, det kan være en ide med en psykolog.

Jeg vil i hvert fald gerne hjælpe dig!













©2020 Anna Line Søgaard