Stress og angst


Jeg kan hjælpe dig med:

Stress, lavt selvværd, perfektionisme, bekymringer, depressive symptomer, angst i mild til moderat grad og lignende udfordringer.

Måske du lever i alt for højt tempo, hvor både krop og hjerne efterhånden har svært ved at følge med. Måske du oplever at være træt og udkørt det meste af tiden. Måske dit hoved er fuld at tanker og bekymringer, som du har svært ved at slippe, selv når du sidder stille. Måske dit liv er begyndt at føles som ren overlevelse, eller måske din hverdag besværliggøres af angstsymptomer. Angst kan manifestere sig som alt fra bekymringer og ængstelige følelser til uro i kroppen og hovedpine, og det kan sagtens være et problem, selvom du ikke opfylder kriterierne for en diagnose. Det kan også være, at du kæmper med lavt selvværd, der bl.a. kan komme til udtryk i form af usikkerhed, skæve relationer, perfektionisme eller et konstant forsøg på at bevise, at du er god nok.


Stress, angst og depressive symptomer går ofte hånd i hånd og kan være svære at skelne fra hinanden. Akut stress kan udvikle sig til langvarig stress, der efterhånden kan begynde at minde om angst, og når krop og hjerne ikke kan mere, slår de depressive symptomer ind, man mister troen på sig selv eller bliver mere og mere ugidelig og umotiveret. Både hjerne og krop kan spænde op, og du kan vænne dig så meget til at køre i et højt tempo, at det kan føles helt unaturligt, når du prøver at slappe af.

Angst, perfektionisme og selvkritik


De ængstelige symptomer kan også have været til stede fra barndommen eller ungdommen af, og de kan være en så trofast følgesvend, at du måske slet ikke anerkender det som angst – det er jo bare sådan, det er – det er blevet normalen. Den type angst kan opstå på grund af dårligt selvværd eller et negativt selvbillede og være årsag til vedvarende selvkritik eller perfektionisme – for hvis der ikke er noget at sætte en finger på, er der jo ingen, der opdager, at du slet ikke er så god, eller at du slet ikke fortjener, hvad du har.

I alle tilfælde er det utroligt ubehageligt at være i, og det kan være svært at se sig ud af, hvordan du får en følelse af jord under fødderne igen eller begynder at tænke anderledes om dig selv og dine præstationer, så hverdagen bliver nemmere at håndtere – det er her, det kan være en ide med en psykolog.

Jeg har arbejdet meget med både stress- og angstramte samt lavt selvværd, og jeg har i den forbindelse stort fokus på, hvordan krop, psyke og hjerne hele tiden kommunikerer med hinanden. Ofte handler det ikke om at eliminere angsten helt, men i stedet at rette blikket mod, hvad du kan tilføje til dit liv, der får den til at træde i baggrunden. Eller at du ikke lader den styre dig, så du stadig kan leve et liv efter dine værdier og gå efter dine drømme.

Det vil jeg gerne hjælpe dig med!













©2020 Anna Line Søgaard