Taknemmelighed


Studier viser, at hvis vi hver uge skriver ned, hvad vi er taknemmelige for, bliver vi ikke bare gladere, men også mere optimistiske omkring fremtiden og fysisk sundere, og vi kan ligefrem finde på at motionere mere.

En lille investering kan altså have store gevinster! Simpelthen fordi vi minder os selv om, hvad vi egentlig har. Hvad der egentlig går godt. Og hvad der egentlig får os til at smile. Lige fra en samtale med vores bedste ven til duften af vores livret i køkkenet. Alle de små ting, der giver livet værdi, men som vi ofte glemmer at værdsætte, fordi vi fokuserer på, hvor vi kunne være i stedet. Eller hvor vi gerne vil hen.

Vores hjerne er fantastisk tilpasningsdygtig. Det vil sige, at den kan vænne sig til alt, både irriterende lyde i baggrunden og duften af blomster fra vasen på stuebordet. Hvis noget er konstant, forsvinder det hurtigt fra vores bevidsthed, ikke fordi det ikke længere betyder noget eller påvirker os, men fordi vores hjerne hellere vil bruge ressourcer på det, der er nyt. Og som endnu har ukendte effekter på vores liv.

Derfor kan vi hjælpe hjernen ‐ og vores lykkefølelse ‐ på vej ved aktivt at flytte fokus til det positive, der allerede eksisterer.

Hvad er du taknemmelig for?













©2020 Anna Line Søgaard